Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010

TΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Παναγιώτης Χαρατζόπουλος, ΦΥΣΙΚΟΣ, Msc Hλεκτρονικής και Ραδιοηλεκτρολογίας, Μsc E-learning

Πολλοί είναι εκείνοι που το εκθειάζουν. Δεν είναι όμως και λίγοι αυτοί που το κατηγορούν ή που το αντιμετωπίζουν με προβληματισμό για τ’ αρνητικά του στοιχεία.  Παρ’όλ’αυτά, εκατομμύρια άνθρωποι σ’όλο τον κόσμο  χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες που προσφέρει και αξιοποιούν τις δυνατότητες που παρέχει. Άλλωστε δεν ειναι και λίγο να έχεις μπροστά σου, συγκεκριμένα στην οθόνη του υπολογιστή σου και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, όποιο κείμενο, όποια εικόνα, όποια πληροφορία βρίσκεται αποθηκευμένη στην άλλη άκρη της γης. Δεν είναι ασήμαντη επίσης η δυνατότητα που σου παρέχεται να μπεις, μέσα απο την οθόνη του υπολογιστή σου, στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες και στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, να έλθουν ταχύτατα μπροστά σου οι αμύθητοι και ως τώρα άγνωστοι για τους πολλούς θησαυροί τους, αλλά και η δυνατότητα ενημέρωσης επι παντός επιστητού, χωρίς καν να μετακινηθείς απο το κάθισμα του γραφείου σου. Ακόμη δεν είναι ασήμαντη η δυνατότητα να επικοινωνείς γρήγορα και με μικρό οικονομικό  κόστος με ανθρώπους οι οποίοι μπορεί να  βρίσκονται στην άλλη άκρη του πλανήτη, να πραγματοποιείς τις αγορές σου και τις συναλλαγές σου με το πάτημα ενος πλήκτρου, να οργανώνεις τα ταξείδια σου, τις διακοπές σου, την ψυχαγωγία σου κ.λ.π. απλά και γρήγορα.
Ο λόγος φυσικα για το διαδίκτυο (ή τό INTERNET),  το οποίο δικαιολογημένα χαρακτηρίστηκε ως η μεγαλύτερη επανάσταση στο χώρο της επικοινωνίας απο την εποχή του Γουτεμβέργιου. Μιά επανάσταση η οποία έχει ένθερμους υποστηρικτές, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων, αλλά και σφοδρούς πολέμιους. Μιά επανάσταση, η οποία απο άλλους χαρακτηρίστηκε ευλογία και απο άλλους κατάρα. Βέβαια μεταξύ των δύο υπερβολών, της ευλογίας και της κατάρας, υπάρχει και ο χαρακτηρισμός εργαλείο, ο οποίος αποδίδει με περισσότερο ρεαλισμό την πραγματικότητα. Και φυσικά ένα εργαλείο μπορεί να αποβεί χρήσιμο, μπορεί όμως να είναι και καταστροφικό.
Για την ιστορία, το INTERNET, ξεκίνησε απο τις ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του 60 ως ένα μικρό δίκτυο επικοινωνίας, διακινώντας απλά μηνύματα, μέσω δορυφόρων, τηλεφωνικών γραμμών και ραδιοκυμάτων, στο πλαίσιο της άμυνας σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Στήν εποχή μας και ιδαίτερα τα τελευταία 10-12 χρόνια ως παγκόσμιος ιστός (www) , έχει απλωθεί σ’ολόκληρο τον πλανήτη μας, έχει γίνει κτήμα όχι μόνο των επιστημόνων και των ερευνητών, αλλά και του απλού πολίτη και αποτελεί, κατά την εποχή της παγκοσμιοποίησης, το εργαλείο στα χέρια όσων οραματίζονται τη δημιουργία μιάς διεθνούς κοινωνίας πληροφοριών.
Η χρήση του Διαδικτύου, και οι εφαρμογές του έχουν επηρεάσει και επηρεάζουν δραματικά πολλούς τομείς της ζωής μας, η επικοινωνία, το εμπόριο, η εκπαίδευση, οι συναλλαγές είναι μερικοί μόνο απ’ αυτούς και εκατομμύρια άνθρωποι σ’ ολόκληρο τον πλανήτη το βιώνουν αυτό καθημερινά. Το βιώνουν όμως περισσότερο οι νέοι, γιατί  σήμερα έχουμε μπροστά μας μια νέα γενιά ανθρώπων, οι οποίοι μεγάλωσαν και μεγαλώνουν σε ένα φυσικό περιβάλλον, που έχει σε μεγάλο βαθμό ενσωματώσει τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Πολλά απο τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε ένα σπίτι όπου υπάρχουν Προσωπικός Υπολογιστής και σύνδεση στο Διαδίκτυο, όπως η προηγούμενη γενιά μεγάλωνε με το ΒΙΝΤΕΟ και την ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ. Πολλά απο τα σημερινά παιδιά απο τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου ακόμη,  έρχονται σε επαφή με τον προσωπικό Ηλεκτρονικό Υπολογιστή. Αλλά και αν ακόμη δεν συναντήσουν τον Υπολογιστή στο Δημοτικό, θα τον συναντήσουν στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο αλλά και στο Πανεπιστήμιο. Και αν τίποτε απο αυτά δεν συμβεί, πράγμα λίγο απίθανο στις μέρες μας, θα τον συναντήσουν στο σπίτι του φίλου ή του γνωστού τους.  Για τον λόγο αυτό, μιά σοβαρή ανησυχία όσων προβληματίζονται για το Διαδίκτυο και τις εφαρμογές του εστιάζεται στην επίδρασή του στά παιδιά και τους εφήβους,επειδή αυτό  φυσικά,  δεν κατασκευάστηκε ειδικά για τα παιδιά, και  επειδή τα παιδιά και οι έφηβοι, λόγω του νεαρού της ηλικίας τους, πλήττονται περισσότερο  απ’ ότι αρνητικό υπάρχει σ’αυτό. Απο την άλλη πλευρά οι γονείς στην πλειονότητά τους υστερούν σημαντικά ναντι των παιδιών τους όχι μόνο στη χρήση των Τ.Π.Ε αλλά και σε βασικές γνώσεις και δεξιότητες, οι οποίες σχετίζονται με αυτές. Αυτός ο  "τεχνολογικός  αναλφαβητισμός" των γονέων και η τεχνολογική υστέρησή τους σε σχέση με τα παιδιά οδηγούν κατα κύριο λόγο σε δύο αποτελέσματα. Απο τη μιά έχουμε γονείς "τεχνοφοβικούς" λόγω άγνοιας της χρήσης των Νέων Τεχνολογιών, των δυνατοτήτων τους και των όσων μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά, αν χρησιμοποιηθούν με σωστό τρόπο για την διεύρυνση των οριζόντων των γνώσεών τους, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, για την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης. Απο την άλλη έχουμε γονείς που αντιμετωπίζοντας με δέος τις Τ.Π.Ε, υποκύπτουν πολλές φορές στις πιέσεις των παιδιών και τα αφήνουν ανεξέλεγκτα στη χρήση τους αλλα και στους κινδύνους που μπορεί να ελοχεύουν σε κάποιες περιπτώσεις.Μεταξύ των δύο κατηγοριών γονέων που προαναφέραμε χρειαζόμαστε σήμερα τεχνολογικά ενημερωμένους και σωστά προβληματισμένους γονείς, οι οποίοι θα σταθούν δίπλα στα παιδιά και θα τα βοηθήσουν στη σωστή χρήση και όχι στην κατάχρηση των Τ.Π.Ε., θα τα προφυλάξουν απο τους πιθανούς κινδύνους και θα τα βοηθήσουν ώστε να αξιοποιήσουν τελικά την Κοινωνία της Πληροφορίας μετασχηματίζοντάς την σε κοινωνία της Μάθησης, της Γνώσης, της Κριτικής Σκέψης.
Ποιο είναι όμως σήμερα το περιεχόμενο των όρων Πληροφορική & Νέες Τεχνολογίες;
Ο όρος ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΉ ( INFORMATIQUE = INFORMAtion + automaTIQUE) ή INFORMATICS = INFORMAtion + automaTICS ), καθορίζει τον τομέα της αυτόματης επεξεργασίας της  πληροφορίας και χρησιμοποιείται προκειμένου να δηλώσει ένα ολόκληρο σύστημα τεχνολογιών που έχει κέντρο του τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Στην αρχική της εκδοχή η Πληροφορική ήταν συνυφασμένη με τη χρήση του υπολογιστή  κυρίως για υπολογισμούς, για επεξεργασία  κειμένων, κατασκευή βάσεων δεδομένων και παραγωγή κάποιων γραφικών σε πρωτόλεια μορφή.
Η εξέλιξη της Πληροφορικής έφερε στο προσκήνιο τις αποκαλούμενες Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνίας ή ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ. Οι Νέες αυτές Τεχνολογίες αποτελούν τη σύγχρονη εκδοχή της Πληροφορικής και διακρίνονται από τις υπόλοιπες Νέες Τεχνολογίες, οι οποίες σχετίζονται με τεχνικές παραγωγής νέων ειδών και υλικών στη βιομηχανία, στην έρευνα κ.α. και δεν σχετίζονται απαραίτητα  και άμεσα με τον υπολογιστή.
Οι Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας έχουν ως κέντρο τον υπολογιστή, ο οποίος όμως είναι εμπλουτισμένος με νέες δυνατότητες όπως:
·    Δυνατότητες πολυμέσων και υπερμέσων,  που ενσωματώνουν με νέο τρόπο τις κλασσικές τεχνολογίες, όπως αυτές που επιτρέπουν την καταγραφή, αποθήκευση και επεξεργασία του ήχου και της εικόνας ακίνητης ή κινούμενης.
·    Δυνατότητες τηλεπικοινωνιών που επιτρέπουν τόσο την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων μέσω συσκευών και των συσκευών μεταξύ τους, όσο και την πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων ή τράπεζες πληροφοριών με την κατασκευή, ανάπτυξη και χρήση δικτύων υπολογιστών σε τοπικό, ευρύ και παγκόσμιο επίπεδο.
Επομένως οι Νέες Τεχνολογίες αποτελούν τη σύγχρονη Πληροφορική, η οποία είναι συνυφασμένη  με την ύπαρξη και χρήση του υπολογιστή ως ενός μετα-μέσου, που επιτρέπει την επεξεργασία, αποθήκευση και διάδοση πληροφοριών κάθε μορφής και προσφέρουν  νέες προοπτικές επικοινωνίας και πληροφόρησης ενσωματώνοντας τις δυνατότητες των τηλεπικοινωνιών.

Ερευνα η οποία πραγματοποιήθηκε στό Βέλγιο, την Μεγάλη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Γερμανία και στην Ελλάδα για το ποιές σελίδες επισκέπτονται τα παιδιά και οι έφηβοι στο Διαδίκτυο, απο που έχουν πρόσβαση, γιά το αν και κατα πόσο το  αξιοποιούν για τις σχολικές εργασίες κ.λ.π. έδωσε τα παρακάτω χαρακτηριστικά αποτελέσματα:



Συνολικά ευρωπαϊκά στοιχεία:

¨       50% των εφήβων παραδέχονται ότι έχουν επισκεφτεί τουλάχιστον μία φορά ιστοσελίδες με πορνογραφικό περιεχόμενο.
¨       Από αυτούς το 79% χρησιμοποίησε υπολογιστή του σχολείου του ή της δημόσιας βιβλιοθήκης, ενώ το 67% μπαίνει στο διαδίκτυο και από το σπίτι του.
¨       Σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι γονείς αυτών των παιδιών σε ποσοστό που ξεπερνούσε το 75% πίστευαν ότι γνώριζαν τι αναζητούσαν τα παιδιά τους στο διαδίκτυο ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαν την παραμικρή ιδέα για το σκληρό πορνογραφικό περιεχόμενο στο οποίο είχαν πρόσβαση.
¨       Τα παιδιά χρήστες του διαδικτύου έχουν την πρώτη τους «πορνογραφική εμπειρία» κατά μέσο όρο στα 12 τους χρόνια. Το 71% παραδέχεται ότι το διαδίκτυο είναι η κύρια πηγή τους για πορνογραφικό υλικό.
¨       Οι έφηβοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο κατά μέσο όρο 8,5 ώρες την εβδομάδα για  να επικοινωνήσουν στις ανοιχτές αίθουσες συζητήσεων (chat rooms) και για ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Αντίθετα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις σχολικές εργασίες τους μόνο 1,8 ώρες εβδομαδιαίως.

   

ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ( Ε.ΚΑ.ΤΟ www.ekato.org )

Τα παραπάνω αποτελέσματα της έρευνας δίνουν μιά εικόνα των κινδύνων που ελλοχεύουν απο την ανεξέλεγκτη καί άσκοπη περιπλάνηση των παιδιών και των εφήβων στο Διαδίκτυο.  Η ύπαρξη όμως αυτών των κινδύνων δεν ακυρώνει τις ευκαιρίες που παρέχονται και τις προοπτικές που ανοίγονται στα παιδιά και τους νέους όταν το ταξείδι τους στο αχανές Διαδίκτυο γίνεται με τη βοήθεια τεχνολογικά εγγραμμάτων, ενηλίκων, είτε αυτοί είναι γονείς είτε  είναι δάσκαλοι. Διότι στην τεχνολογικά εξελιγμένη και διαρκώς εξελισσόμενη εποχή μας, μέσα στην οποία εντάσσεται και το σύγχρονο σχολείο, όχι μόνο δεν ακυρώνεται ή δεν υποβαθμίζεται  ο ρόλος του δασκάλου αλλά αντιθέτως μέσα απο την πρωταρχική και αναντικατάστατη σχέση δασκάλου – μαθητή, ο τεχνολογικά ενημερωμένος και ευαισθητοποιημένος δάσκαλος οποιασδήποτε βαθμίδας εκπαίδευσης, θα καθοδηγήσει σωστά τους μαθητές του πώς και τι να μαθαίνουν απο το Διαδίκτυο, αξιοποιώντας  τις δυνατότητες της Νέας Τεχνολογίας.
Αλλά και μέσα στη σύγχρονη οικογένεια, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η οποία περνά μέσα απο την υψηλή και ειδικότερα την ψηφιακή τεχνολογία, οι γονείς οφείλουν κι αυτοί να γνωρίσουν μαζί με τα παιδιά τους το Διαδίκτυο και να ταξειδέψουν μαζί τους σ’ αυτό. Ν’ αναζητήσουν μαζί τους πληροφορίες και να τις συζητήσουν.  Γιατί όχι και να ζητήσουν απο τα ίδια τα παιδιά, τα οποία είναι περισσότερο εξοικειωμένα με τη Νέα Τεχνολογία να τους προσφέρουν τις γνώσεις τους κι εκείνοι με τη σειρά τους να τους αντιπροσφέρουν την ωριμότητα και την πείρα της ζωής που διαθέτουν.
Το ερώτημα, το οποίο τίθεται είναι κατα πόσον, οι γονείς σήμερα είναι ενημερωμένοι  αφ' ενός μεν για τις δυνατότητες του Διαδικτύου και  των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών γενικότερα, αλλά και για τα "ολισθηρά μονοπάτια" κυρίως του Διαδικτύου και σε ποιό βαθμό είναι σε θέση να προστατέψουν τα παιδιά απο αυτά;
Οι γονείς δεν μπορούν να προστατέψουν τα παιδιά τους από τα «ολισθηρά» μονοπάτια του Διαδικτύου, καθώς έχουν ελάχιστη ή και καμία γνώση για το ...θέμα.  Αυτό είναι, όπως αναφέρει η Καθημερινή (10.02.2009), ένα από τα βασικότερα προβλήματα που επισημαίνουν οι ειδικοί όσον αφορά στη χρήση του Διαδικτύου στην Ελλάδα, με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Φεβρουαρίου.
«Οι γονείς υστερούν ψηφιακά έναντι των παιδιών τους, ακόμα και όταν θέλουν να βοηθήσουν, με αποτέλεσμα να το κάνουν με λάθος τρόπο. Είναι υπερπροστατευτικοί με υπερβολικό φόβο», σχολιάζει ο Γιάννης Λάριος, αντιπρόεδρος του Παρατηρητήριου για την Κοινωνία της Πληροφορίας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «Ευρωβαρόμετρο Safer Internet 2008», 3 στους 10 Ελληνες γονείς δεν κάθονται ποτέ μαζί με τα παιδιά τους όταν αυτά σερφάρουν, ενώ 35% των γονέων δεν θέτει κανένα περιορισμό στις διαδικτυακές δραστηριότητές τους. Παράλληλα, αναμένεται στις Βρυξέλλες η υπογραφή ειδικής συμφωνίας για την προστασία των ανήλικων χρηστών ανάμεσα σε 18 παρόχους κοινωνικής δικτύωσης, μεταξύ των οποίων το Facebook, το MySpace κ.ά.  ενώ αναμένεται να ξεκινήσει η πανευρωπαϊκή καμπάνια, τηλεοπτική και διαδικτυακή, η οποία θα ενημερώνει τους εφήβους για θέματα γύρω από την ηλεκτρονική παρενόχληση και τους τρόπους αντιμετώπισής της.
Η  ίδια η τεχνολογία  παρέχει δυνατότητες προστασίας των παιδιών απο τους κινδύνους του Διαδικτύου, με τη χρήση κατάλληλων φίλτρων και ειδικού λογισμικού το οποίο εμποδίζει την πρόσβαση  στο επικίνδυνο για τα παιδιά υλικό. Αυτές τις δυνατότητες πρέπει να τις αναζητήσουν και να τις  αξιοποιήσουν οι γονείς. Ακόμη όμως και με την εγκατάσταση του κατάλληλου λογισμικού δεν πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός. Η επίβλεψη των ενηλίκων είναι απαραίτητη όταν πρόκειται για παιδιά, γιατί πολλές φορές μπορεί να συναντήσει κανείς επικίνδυνο υλικό (π. χ. πορνογραφικό υλικό) ακόμη και σε μιά απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο.
Γιατί:
ü   Σε μια προσπάθεια να αυξήσουν την επισκεψιμότητα των πορνογραφικών ιστοσελίδων τους οι διαχειριστές τους, τις δηλώνουν στις μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιώντας δημοφιλείς όρους. Ετσι, μπορεί να εμφανιστούν στα αποτελέσματα αναζήτησης κάποιου ανυποψίαστου παιδιού.
ü   Συχνά οι επιχειρηματίες του πορνό στο διαδίκτυο δίνουν στις ιστοσελίδες τους τις καταλήξεις .gov ή .org γιατί γνωρίζουν πολύ καλά ότι έτσι θα «τραβήξουν» περισσότερους χρήστες στις σελίδες τους αντί για τον πραγματικό τους προορισμό.
ü   Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης ευρωπαϊκής έρευνας η αναζήτηση δημοφιλών χαρακτήρων κινουμένων σχεδίων, όπως Pokemon, Μικρό μου Πόνι και Action man αποκάλυψαν χιλιάδες συνδέσμους σε πορνογραφικές ιστοσελίδες. Τρεις από τις 10 πρώτες εμπορικές επωνυμίες που χρησιμοποιούνται για τέτοιους σκοπούς στοχεύουν αποκλειστικά σε παιδιά: Disney, Barbie και Nintendo.
ü   Από τη στιγμή που κάποιο παιδί τυχαία θα κάνει κλικ σε ένα πορνογραφικό site αν δεν επιλέξει το "ΟΧΙ", τουλάχιστον τρεις φορές, θα αποκτήσει εύκολα πρόσβαση στις προκλητικές φωτογραφίες και θα φτάσει στη σελίδα που θα του ζητά αριθμό πιστωτικής κάρτας για να γίνει μέλος. Αυτή η συνεχής ανάγκη να δηλώνει το "ΟΧΙ" έρχεται σε αντίθεση με την φυσική περιέργεια και ξεγνοιασιά του παιδιού με κίνδυνο να εκτεθεί σε ακατάλληλο υλικό που θα χαραχτεί στο μυαλό του.
ü   Συχνά, κατακλύζουν ανεξέλεγκτα την ηλεκτρονική μας διεύθυνση, διαφημιστικά  μηνύματα ή μηνύματα προώθησης προϊόντων. Οι αποστολείς τους στέλνουν καθημερινά εκατοντάδες e-mail επιδιώκοντας να αυξήσουν την επισκεψιμότητα των σελίδων τους, διαφημίζοντας τρόπους για «να αυξήσετε εύκολα και γρήγορα το εισόδημά σας» ή πορνογραφικό υλικό προς πώληση. Σ’ αυτή την περίπτωση τα παιδιά που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό ταχυδρομείο βρίσκουν απευθείας πρόσβαση σε πορνογραφικές ιστοσελίδες. Συχνά το θέμα τέτοιων μηνυμάτων είναι παραπλανητικό, όπως π.χ. «Βοήθησέ με» ώστε ο χρήστης να μην μπορεί να καταλάβει το περιεχόμενό του αν δεν το διαβάσει.
ü          Υπάρχει και η ιδιαίτερα ενοχλητική   περίπτωση των παραθύρων (web browsers) που ανοίγουν μόνα τους και παρουσιάζουν πορνογραφικό υλικό και εικόνες. Ένα παιδί μπορεί να μεταφερθεί αυτόματα σε μία ιστοσελίδα για ενηλίκους χωρίς να χρειαστεί να κάνει ούτε ένα κλικ!
ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ( Ε.ΚΑ.ΤΟ www.ekato.org )

Στό Διαδίκτυο μπορεί κανείς ν’ αναζητήσει και να βρεί σχεδόν ότι μπορεί να φανταστεί και όσο τα χρόνια περνούν, ολοένα και περισσότερο το Διαδίκτυο θα γίνεται καθεστώς στη ζωή μας.  Γι’ αυτούς που παρακολουθούν την εξέλιξη της τεχνολογίας, δεν θ’ αργήσει να έλθει και η εποχή της Web TV, της τηλεόρασης δηλ. μεσω της οποίας με τη βοήθεια ενος απλού τηλεχειριστηρίου, ο χρήστης, ακόμη και ο άσχετος περι τα τεχνολογικά, θα μπορεί ν’ ανοίγει πολύ εύκολα και απλά τις πύλες του Διαδικτύου. Ειναι σχεδόν βέβαιο , ότι τα σημερινά παιδιά και οι έφηβοι θα ζήσουν ως ενήλικες πλέον, αυτή την πραγματικότητα. Η σύγχρονη οικογένεια και το σχολείο λοιπόν οφείλουν να τους δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, να τα εφοδιάσουν με τις κατάλληλες γνώσεις να τους εμπνεύσουν εκείνες τις αξίες με τις οποίες θα μπορούν να ταξειδεύουν στον απέραντο ωκεανό του Διαδικτύου με ασφάλεια, αξιοποιώντας τα καλύτερα στοιχεία του, που είναι πολλά και αποφεύγοντας τα κακά πού είναι σαφώς λιγότερα.
Το Διαδίκτυο, ειδικότερα και οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών γενικότερα μπορούν να αποτελέσουν για τον καθένα ένα ανοιχτό παράθυρο στη Γνώση. Το Διαδίκτυο έχει θεμελιωδώς αλλάξει την λειτουργική και οικονομική πραγματικότητα της διάδοσης της επιστημονικής γνώσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Για πρώτη φορά, το Διαδίκτυο προσφέρει πλέον την ευκαιρία να σχηματίσουμε μια παγκόσμια και διαδραστική απεικόνιση της ανθρώπινης γνώσης, συμπεριλαμβάνοντας την πολιτιστική κληρονομιά και την εγγύηση της ανά τον κόσμο πρόσβασης. (Διακήρυξη του Βερολίνου για την Ανοιχτή πρόσβαση στη γνώση των Θετικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών).
Η απάντηση στο ερώτημα, το οποίο τίθεται επιτακτικά στις μέρες μας για το πώς οι νέοι σήμερα, καθώς ανοίγονται στο αχανές περιβάλλον του Διαδικτύου, θα αξιοποιήσουν αυτό το ανοιχτό παράθυρο στη γνώση και ταυτόχρονα πώς με τη βοήθεια της οικογένειας θα αποφύγουν τους κινδύνους που κρύβονται, είναι γονείς τεχνολογικά ενημερωμένοι, υποψιασμένοι και προβληματισμένοι. Στις μέρες μας αναπτύσσονται πρωτοβουλίες και γίνονται προσπάθειες για την ενημέρωση των γονέων αφ'  ενος μεν για τα πλεονεκτήματα που πηγάζουν απο τη χρήση των Τ.Π.Ε. και του Διαδικτύου, αφ' ετέρου δε για την ασφαλή χρήση του. Π.χ. η πρωτοβουλία goneis.gr (www.goneis.gr), η οποία στοχεύει στη δωρεάν κατ' οίκον εκπαίδευση γονέων μαθητών Γυμνασίου στη χρήση του Διαδικτύου είναι μια αξιόλογη και εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία. Αλλά και σε ιστοχώρους, οι οποίοι αναφέρονται στην ασφαλή χρήση του Διαδικτύου (βλ.  www.dart.gov.gr ) μπορεί ο κάθε γονιός να βρει συμβουλές πρακτικές και εύκολα υλοποιήσιμες, αλλά και βασικές γνώσεις και πληροφορίες για το τι είναι το Διαδίκτυο, ο Παγκόσμιος Ιστός, το Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο κ.α.
Στον 21ο αιώνα, ο οποίος χαρακτηρίζεται απο τα επιτεύγματα της τεχνολογίας, που εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, θα είναι κανείς εκτός πραγματικότητας και θα μπορεί να χαρακτηριστεί τεχνολογικά αναλφάβητος, αν αρνείται τη χρήση όλων εκείνων που η τεχνολογία μπορεί να του προσφέρει.  Άλλωστε πρόβλημα δεν αποτελεί η λελογισμένη και ασφαλής χρήση της τεχνολογίας αλλα η κατάχρησή της. Η οικογένεια καλείται και σ' αυτόν τον τομέα να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: