Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ...

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ πρ.ΚΙΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΣΕΛΙΝΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ*

Γέννηση του Χριστού στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας στο έτος 1 της χριστιανικής μας χρονολογίας, είναι η παρουσία Του σ' αυτό τον κόσμο πού ζει η ανθρωπότητα.
Παρουσία, πού σχεδιάστηκε «προ των αιώνων» από τη Θεία Πρόνοια και αναγγέλθηκε «πολυμερώς και πολυτρόπως» από Προφήτες και σοφούς του κόσμου.
Παρουσία, πού κηρύχθηκε από τον ίδιο τον Χριστό σαν «καινή κτίση» και ανακαίνιση του κόσμου.
Η χριστιανική Ιστορία έχει να μας παρουσιάσει πολλές «παρουσίες του Χριστού», εφαρμογές δηλ. της διδασκαλίας Του στον αρχαίο κόσμο με την κατάργηση της δουλείας, την ανύψωση της γυναίκας, την Κοινωνική Πρόνοια (φιλανθρωπία), τη χριστιανοποίηση της Πολιτείας στο Βυζάντιο κι αργότερα στην Ευρώπη με τη χριστιανική Παιδεία, τη χριστιανική τέχνη και το χριστιανικό ανθρωπισμό.
Ύστερα ήλθαν τα ιστορικά λάθη των χριστιανών. Οι χριστιανοί χωρίστηκαν σε Ανατολικούς και Δυτικούς και σε μια εποχή πού το Κοράνιο ξετόπιζε το Ευαγγέλιο από την Ανατολή, εκείνοι συζητούσαν με πάθος τις θεολογικές διαφορές των Αζύμων και του ΦιλιόκΒε. Οι χριστιανοί απουσίασαν εκείνη την εποχή από την ιστορική πορεία του κόσμου.
Κι όταν πάλι αργότερα οι Λαοί της Ευρώπης ξυπνούσαν με την Αναγέννηση και προχωρούσαν στην ανάπτυξη των, οι χριστιανοί απορροφημένοι στους αγώνες Μεταρρύθμισης και Αντιμεταρρύθμισης, απουσίασαν από τα μεγάλα κινήματα των νεωτέρων χρόνων: Αναγέννηση, Ουμανισμός, Βιομηχανική και κοινωνική επανάσταση των νεωτάτων χρόνων.
Οι χριστιανοί απουσίασαν. Δεν είχαν δηλ. την πρωτοβουλία στα μεγάλα και συγκλονιστικά εκείνα γεγονότα, πού άλλαξαν τη μορφή του νεωτέρου κόσμου. Έτσι φτάσαμε στο σημερινό δίλημμα του Μπερντιάγεφ: «Ένωση και αδελφότητα των ανθρώπων εν ονόματι του Χριστού, ή «ενοποίηση και αδελφότητα των ανθρώπων εν ονόματι του Αντίχριστου».
Τί σημαίνει ενοποίηση των Λαών του κόσμου εν ονόματι του Αντίχριστου, το γνωρίζομε ήδη με τις τρομερές εμπειρίες του Χιτλερισμού και του Σταλινισμού.
Ο Χιτλερισμός και ο Σταλινισμός νικήθηκαν βέβαια σε κάποια φάση των, το πνεύμα των όμως, όπως όλα τα πνεύματα δαιμονικών ιδεών και πράξεων, δεν έλειψε από τον κόσμο.
Οι διαψεύσεις και οι απάτες σε ό,τι άφορα την Ελευθερία, τη Δικαιοσύνη και την Ειρήνη του κόσμου συνεχίζονται και στις ήμερες μας.
Και οι διαψεύσεις αυτές κάνουν τώρα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά αναγκαίο το θέμα σωτηρίας του κόσμου με το Χριστό.
Στην υμνολογία της Μεγάλης Δεσποτικής εορτής των Χριστουγέννων δεσπόζει το «επί γης ειρήνη...» και κατά την Ορθόδοξο θεολογία μας η Εκκλησία του, είναι ο ίδιος ο Χριστός, παρατεινόμενος εις τους αιώνας.
Αυτό σημαίνει πώς οι χριστιανοί έχομε χρέος να κάνομε με τη δράση μας και το παράδειγμα μας ζωντανή την παρουσία του Χριστού στο σημερινό κόσμο, οποίος κι αν είναι.
Η παρουσία του Χριστού στο Σπήλαιο της Βηθλεέμ μετάτρεψε το σταύλο του σε περίλαμπρο Ναό και σε προσκύνημα του κόσμου.
Δεν θα μπορούσαν, άραγε τα εκατομμύρια των σημερινών χριστιανών να μετατρέψουν με τη δραστική παρουσία των και το «σταύλο» του σημερινού κόσμου σε καλύτερο κόσμο; Διότι σταύλος πραγματικός είναι, με την κατανάλωση και την ακολασία του, ο σημερινός κόσμος.
Βέβαια το «προζύμι» του Ευαγγελίου κρυμμένο, σαν προσευχή και παράδειγμα καθημερινής ζωής των χριστιανών, ενεργεί και ζυμώνει αδιάκοπα τη ζωή του κόσμου. Παράδειγμα η σημερινή παρουσία του Χριστιανισμού στις χώρες της Ν. Αμερικής, της Αφρικής κ.λ.π.
Άλλα η σημερινή «μεταβατική» πορεία της ανθρωπότητας χρειάζεται δραστικότερη την παρουσία των χριστιανών στη ζωή της: Στην οικογένεια, στην παιδεία, στην οικονομία, στην πολιτική σ' όλα τα μεγάλα πόστα, πού κρίνεται η μοίρα του ανθρώπου και του κόσμου.
Η εορτή των Χριστουγέννων με την «ενσάρκωση» και «παρουσία» του Χριστού στο κόσμο δεν είναι, λοιπόν, μόνο «θέωση» για μερικούς και ξεφάντωμα για άλλους. Για όλους τους χριστιανούς των επαρχιών μας Κισάμου και Σελίνου, Κληρικούς και Λαϊκούς, άνδρες, γυναίκες εμείς ευχόμαστε ζωτική την παρουσία των στις πραγματικότητες του τόπου μας και των καιρών μας.
Χριστός γεννάται δοξάσατε: Χριστός επί γης χριστιανοί απαντήσατε.

*Εκ του βιβλίου του «Από τις εορτές της Εκκλησίας μας», Κίσαμος 2004
Αναδημοσίευση εκ του περιοδικου της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου «ΧΡΙΣΤΟΣ & ΚΟΣΜΟΣ».

Δεν υπάρχουν σχόλια: